Uppdatering

Här kommer berättelsen om vad som hänt under söndag och måndag.



Söndag

Dagen vi firade 5 år tillsammans. Många vet att vi hade ett uppehåll en sommar, men vi har valt att inte räkna med det när vi firar årsdag. Patrik var abitiös och räknade dagar vi inte var tillsammans och flyttade årsdagen till 4 okt, men jag vill hellre fira på sommarn så vi struntar i uppehållet.

Tidigare år har vi aldrig kommit på nåt att göra tillsammans på vår årsdag eller så har vi helt enkelt inte kunnat träffas, då vi de första tre åren bode 50 mil ifrån varandra. Men i år, när båda var lediga, tyckte Patrik att vi skulle hitta på nåt. Till slut kom vi överrens om att åka till Storsjöbadet och kolla in ombyggnaden. De har ju hållt på ett tag så vi räknade med mycket omgjort. Vi tog med relaxen så kunde få lite mysigt också.

Väl där så fick vi reda på att det var nog bättre att byta om i relaxdelen för det var så mycket folk - tog emot lite för jag tycker inte om att det är mycket folk i badhus. Får nån känsla av ohygien och tycker allt verkar äckligt. Men jag kastade bort de känslorna. Gick upp till relaxen och bytte om. När vi träffades ute i själv arelaxdelen så visste vi inte riktigt vad vi skulle göra. Mötte på en relaxvärd som nog såg att vi var lite vilse och frågade vad vi ville. Vi tänkte börja med att gå ut i stora badet så hon visade dörren ut. En anmärkning på det är att jag tyckte det skulle funnits skylt på dörren. Det stod ju på alla andra dörrar vad de ledde till men inte de två dörrar som ledde ut till stora badet. De kanske tyckte att man skulle fatta det, men jag är en dum blondin och jag vill ha skyltar!

När vi klev utanför dörren blev jag mäkta besviken. Inte vat det mycket som var omgjort. Hela stora bassängen och simbassängen var kvar i princip orörd. Trodde de skulle åtsadkomma en större förändring med alla de miljoner de hade till sitt förfogande - som jag även läste att de fick utöka för det inte gick att hålla budgeten. Till vad gick alla pengar?

Aja, vi gick ner och tog en repa runt och tittade lite. Beslöt oss för att doppa oss och simma lite. Klockan två skulle det vara en sittning i Ceremonibastun uppe på relaxen. Annat namn på sittningen var Aufguss - kom inte ihåg vad det betydde. Det innebar iaf att man satt i en bastu där en relaxvärd höll i bastningen, denne hade med sig vatten med eteriska oljor i - hon hade valt ylang-ylang för att det var så många par som medverkade på just denna sittning. Vi satt på bänkarna och hon berättade vad oljan kunde ha för effekt på oss. Sen hällde hon på vatten på stenarna och viftade ner ångorna med en handduk. Shit, vad varmt det var. Sen tog hon handduken och viftade på var och en av oss så alla verkligen skulle ta del av ojlan och värmen. Jätteskönt. Detta upprepades tre gånger och den tredje gången fick vi is att lägga på huvudet så vi fick kyla ner oss en stund. Allt tog ungefär en kvart. Men fick inte sitta med badkläder i någon bastu utan endast i badhandduk - eller man fick sitta naken om man ville, men det ville inte vi.

Efteråt klädde vi om och begav oss mot rutschkanorna. Tre stycken i ett nybyggt torn. En snabb, en svart och en med flytring till. Åkte aldrig den snabba för jag hade läst att skarvarna hade gjort så ont, det ville jag inte vara med om. Så jag tog den lite långsammare. Den var totalt svart! Bortsett från ett parti med ljusslingor som blinkade. Den var mysig med härliga kurvor så man for runt lite. Såg nog dum ut när jag kom ner för jag trodde man skulle landa i en pool - jag med linser i ögonen knep ihop hela ansiktet för att inte skölja ur dem - men man kom fram till en del som var bredare, djupare och innehöll mer vatten som stannade upp en. Blev lite paff. Åkte samma några gånger till. När vi väl bestämt oss för att testa den största med plats för flytringar var dessa slut så vi åkte på rumpan i stället, gick jättesakta men den var ganska mysig, också med ljusslingor som livade upp stämningen.

Efter lite åkande gick vi ner i stora bassängen och plaskade runt lite och prata och mös. Sen begav vi oss upp och bubblade lite innan nästa sittning som var kl 16. Denna hette pepparmint is. Då kan man räkna ut vad som fanns i vattnet:) Annat som doftade pepparmint var de handdukar de lånade ut att ha fötterna på samt att det fanns i isen vi fick till sista vattenhällningen. Denne värd viftade inte ner ångorna alla gången innan hon började vifta på varje person så det blev inte alls lika varmt som på den första trots att hon hällde på mycket mera vatten än den första. Men det rensade verkligen systemet. Hade man varit förkyld (hade man nog iofs inte varit där i första taget), men det hade rensat allt slem som fanns. Det kändes fräscht efteråt!

Efter denna sittning kände vi att vi badat klart nästan. Jag vill dock dra en repa genom de resterande fyra bastuar som fanns för att kolla vad de hade att erbjuda. Vi började i ångbastun - den skullel hålla 40-45 grader med det kändes som mer då det är svårt att andas i ånga tycker jag. Sedan gick vi vidare till en bastu med doft, månadens doft var citron. Det kändes också fräscht - dock lite mer åt rengörninghållet. Mycket rengörningsmedel som doftar citron. Denne var 50-55 grader varm. Ute på terassen, som också hade en bubbelpool (mysigt!) fanns två bastuar till. En stugbastu - den klassiska som håller runt 80 grader, samt en vedeldad som höll runt 70-75 grader. Jag tror jag minns allt rätt. Finns säkert nånstans på hemsidan där allt står, men jag orkar inte leta just nu.

Efter dusch om omklädning begav vi oss till MAX. Vi hade bestämt att vi skulle äta där. Jag ville dock vara lite nyttig då jag visste vad som väntade på måndagen så jag tog ett Slim-mål. Inte mycket på den hamburgaren. Lite grönsaker och lite av en rätt stark sås. Gick och hämtade lite ketchup så det inte skulel bli allt för torrt. Kände mig fortfarande hungrig efteråt, vi hade ju ändå badat i två och en halv timme nästan. Vi bestämde oss för att gå till Willy's och köpa ett nyttigt bröd och grönsaket och göra goda tost när vi kom hem. Till det blev det en film. Mysigt och gott avslut på dagen.


Måndag

Först blev det jobb mellan 7 och 15. Cyklade sedan hem och duschade av mig en snabbis och letade fina kläder att ha på mig. Sen tog jag bussen ner på stan. Patrik hade varit på synundersökning vid 17 så han fanns redan där. Mötta Hanna precis när jag klev ur bussen så hann med en kram och berätta vad jag var på väg. Sen fick jag syn på Patrik med en stor bukett blommor. Hur underbart vacker som helt. Jag som älskar Gerbera!

 

Det var lite tidigt att bege sig mot restaurangen så vi gick längs gågatan, jag tog ut pengar och sen vandrade vi mot sjukhuset. Jag visste att jag sett skylten nånstans, men var inte riktigt säker på var den låg. Patrik var inte heller säker. Vi tittade upp och ner i varje gränd och hittade den till slut. Lite väl off måste jag säga. Vi satt och på en bänk vid en hållplats och väntade ett tag då vi inte bokat bord förrän runt 19. Vi gick til vid tjugo i ungefär. Hamnade i ett hörn vid toaletterna, helt ok plats. Vi hade ju tjuvkikat på menyn på internet så jag var mer eller mindre redan säker på vad jag ville ha. Ända sedan Patrik sa att han skulle bjuda ut mig och jag fick välja restaurang ville jag ha grekiskt så självfallet blev förrätten en plocktallrik med toast, ölkorv, oliver, pesto, brödpinnar och Tsatsiki. Patrik tog citrontoast med chili-räkor. Lät riktigt gott det med! Till varmrätt åt jag smörstekt rödingfilé med gräslökssås. I menyn stod det att det var pressad potatis till men när hon kom med maten var det färskpotatis - det klagar jag inte på. Fisken var helt underbar. Såsen kändes verkligen inte som den mest kalorisnåla jag ätit. Var nog båda massa smör och grädde i den, men det fick vara det. Och gott var det. Patirk åt deras klassiska pepparstek. Jag är inte så förtjust i peppar men köttet smälte i princip i munnen, ljuvligt gott. Båda var nöjda. Det blev efterrätt också. Jag bröt lite på den sockerfria månaden - inte för att jag föll för något sug, utan för att jag ville fira fem år med en tre rätters middag. Jag tog vanlijglass med lite kolasås och rostade mandlar. Jättegod jordgubbe på toppen med lite riven mörk choklad. Patrik tog nåt med ungsbakad chevré (stavas?) och hjortronsås. Han tyckte väl att det var ok, kanske inte nån favorit. Min glass var rätt mäktigt och hade det varit en sån man köpte hem hade jag nog lämnat lite, men när det kostade lite och man blev bjuden så satt snålhjärnan in och jag åt upp allt. Mätt och nöjd och glad.

Hemgång och matsmältning. Tyckte det lät bra att avsluta kvällen med en film. Tittade på en jag redan sett så jag somnade lite. Halv ett kom vi i säng och jag skulle upp och jobba. Var lite trött igår, men inget mot idag. Tror min trötthet kommer släpandes när jag får en natt med lite sömn.


Summa av firandet är iaf att det varit hur mysigt som helst. Kul att äntligen göra nåt när man har årsdag. Kom ihåg första årsdagen, då gick hela dagen åt att vi fråga varann vad vi skulle göra. Nu var Patirik iaf en vecka i tid med att höra vad vi skulle göra. Det är lite bättre planering. Få se vad vi hittar på nästa år...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0